Anne@Africa.reismee.nl

week 2, part 1: babys, party and giraffes!

Week 2 – part 1

Dag 8 – 20 september

Oh My, wat was het opeens koud vandaag zeg! Toen om 7 uur de wekker ging was het nog maar 8 graden en iedereen zat verkleumd met dikke vesten bij het ontbijt. De temperatuur is in de loop van de dag opgelopen tot 15 graden, wat op zich best oké klinkt, maar dat betekend wel dat het 20 graden kouder was dan gisteren!! Bovendien moest ik in de ochtend mee om spinazie te halen, in een auto die eerst niet eens startte en geen ramen heeft :s en toen was er ook nog eens geen spinazie meer!.. nadat we teruggereden waren moesten we opnieuw de auto in om dan maar fruit en groente te halen bij hun ‘lokale’ supermarkt, 30 minuten rijden hier vandaan.. rond lunchtijd waren we terug en konden we eindelijk wat thee drinken om onze bevroren handen en hoofd op te warmen. Na lunch was de wind gelukkig gaan liggen en werd het iets warmer. Na baby duty heb ik met mijn groepje de grasshoppers verzameld voor de kameleons en het hek van porky, het zwijn, gemaakt. De meeste palen zijn namelijk verrot of een beetje los gekomen uit de grond omdat hij er tegen aan beukt:p

Verder was de ‘slap’ (slachtplaats) vandaag absoluut geen pretje. Gisteravond werd er namelijk een koe langsgebracht, die tijdens het bevallen is overleden omdat het jong te vast zat:( Vandaag werd de koe in stukken gesneden, en zag je ook nog het kalfje de hele middag liggen. En dat was nog niet eens het ergste, want de lucht die er vandaan kwam was echt het ergste wat ik ooit heb geroken:s

En helaas was de koe niet het enige dode dier. Gister nacht hebben Otje en Chelsea het kleinste witte konijntje moeten reanimeren omdat het amper, en heel zwaar ademde. Vanochtend lag hij/zij helaas tevergeefs dood in z’n hokje :’( En toen ik vanmiddag Dobbie, de dormouse, zijn eten wilde geven, lag ook deze dood in het verblijf.. heel raar want gisteren had Otje hem nog gezien (voor het eerst dat iemand hem daadwerkelijk zag) en z’n etensbakje was leeg. Maar de een z’n dood is de ander z’n brood, dus de mongoose Ziggi had een heerlijk avond maaltje :p
Na een heerlijk warme douche en avondeten heb ik samen met Tessa de over gebleven 2 konijntjes opgehaald, want wij hebben vannacht baby duty L

Dag 9 – 21 september

Pfff wat een nacht zeg.. de konijntjes waren enorm actief en wilden steeds maar niet drinken.. dus na ongeveer 4/5 uur slaap ging voor de 4e keer die nacht mijn wekker en moest ik opstaan voor het ontbijt. Ik had niet echt honger, maar het was maar goed dat ik wel veel gegeten had, want het beloofde een zware ochtend te worden. Niet alleen was het nog steeds erg koud, Denise en ik moesten ook nog eens het beruchte Lantana omkappen. Lantana is een onkruid dat begint als een klein struikje maar al snel uitgroeit tot een hardnekkig boompje.. Lantana is absoluut niet gewild, omdat de bloemen giftig zijn voor de meeste dieren en het, wanneer het brand, enorm vonkt waardoor het vuur erg snel verspreidt.

Na tea time hebben we alle omgekapte Lantana op de rolly gelegd en het naar de dump gebracht waar het veilig verbrand kan worden. En na de lunch hadden we een vrije middag. Rond een uur of 2 kwam plotseling de zon weer tevoren en nog geen half uur later lag bijna iedereen in z’n bikini rondom het zwembad, want het ging in een uur (!) van 15 naar zeker 28 graden! De rest van de middag hebben we allemaal lekker gerelaxt. Boekje gelezen, dagboekje geschreven en muziek geluisterd, alles onder het genot van een zelfgemaakt ijskoud radler biertje^^
Na het eten (heerlijke spaghetti bolognese) zette het ‘feestje’ zich voort. Ik ben tussendoor even ontsnapt aan de gillende meiden en heb gezellig met Beer geskypt:A Daarna hebben we tot een uurtje of 10 gedanst in de ‘chillhut’. Gelukkig voor mij deze avond geen baby’s, dus ik kon moe van het dansen lekker m’n bedje in :)

Dag 10 – 22 september

Waauw wat heb ik lekker geslapen zeg! Eindelijk niet wakker geworden in de nacht, maar pas wanneer m’n wekker ging J ook was de kou sinds gister middag niet meer teruggekomen, dus alhoewel we in de ochtend nog wel een trui droegen, kon deze rond een uur of 10 al uit. Ondanks dat het onze vrije dag was, moest ik helaas wel baby’s doen.. dus om 8 uur stond ik al het vlees te snijden voor de uilen en de melk op te warmen voor Dina, de blauwe duiker (soort antilope). Rond half 11 kon ik samen met Chelsea en Tessa meerijden met Nicky naar de stad. Hier konden we even rondlopen, wat winkeltjes bekijken en lunchen. Helaas waren we alle 3 niet erg goed in navigeren, en hebben we zeker 50 minuten een beetje verdwaald rondgelopen haha. Hierdoor hebben we echter wel een hoop gezien van de stad (alhoewel dit echt nog maar een minuscuul stukje was van heel Bulawayo) en hebben we zelfs even over de lokale markt gewandeldJ Een half uurtje voordat Nicky ons weer op zou komen halen hadden we eindelijk de plek gevonden waar ze ons zou meeten. Hier hebben we toen war frietjes gehaald als lunch (helaas niet echt lekkere) en hebben we een kijkje genomen in de ‘craftshop’. Dit is een winkel waar je spullen/souvenirs kunt kopen die gemaakt zijn door gehandicapte mensen. Echt een heel leuk winkeltje met prachtige spullen waar ik zeker nog een keer heen wil:A

Toen ik terug kwam kon ik helaas nog niet van het zwembad genieten, want ik moest grasshoppers gaan vangen en opnieuw baby’s doen.. De grasshoppers lieten zich vandaag helaas niet zien, behalve in het hele hoge gras (waar je ze niet kunt vangen..) dus pas na anderhalf uur hadden we de nodige 20 gevangen.. na de baby’s moest ik snel even douchen en toen stond het eten al klaar. Het eten was heerlijk en we sloten opnieuw af met een kampvuur. Dit keer was het alleen echt een meta vuur, omdat er 3kruiwagens met bladeren in de ring waren gelegd XD. Wel perfect om (van een afstandje) marshmallows te maken, dus dat hebben we ook allemaal gedaan. Omdat iedereen nog erg moe was van de avond ervoor, gingen de meeste al om 8uur naar hun hutje. Ik heb toen samen met Tessa gezellig een filmpje gekeken op m’n tablet. We keken Blended, en ik heb echt lange tijd niet zó hard gelachen! We waren beide dan ook super vrolijk na de film en zijn met een goed gevoel van binnen lekker gaan slapen :)

Dag 11 – 23 september

Vanochtend werd ik enorm opgewekt wakker, want had meer dan 10 uur lekker geslapen.Nahet ontbijt werden we ingedeeld in nieuwe groepjes. Dit keer zat ik samen in de groep met Otje, wat ik erg gezellig vind! We begonnen deze week in het Diana Centre, waar we eerst het hok van de duiven+konijnen+cavia’s schoon hebben gemaakt en vervolgens het verblijf van de schapen. Halverwege dat verblijf was het echter tea time, en hadden we een kleine pauze.
Aan het einde van de pauze kwam Nicole naar ons toe dat 1 persoon uit elke geroep mee moest naar de Buffels. Er staan namelijk 10 jonge buffels bij een boerderij die binnenkort naar Chipangali zullen worden overgeplaatst. Hier komen ze dan in het verblijf waar voorheen de neushoorns stonden, en hebben ze genoeg ruimte om op te groeien. Chipamgali brengt nu echter al voer die kant op, omdat de buffels technisch gezien al van hun zijn, alleen het verblijf nog geïnspecteerd & goedgekeurd moet worden.. Met m’n camera en werk handschoenen op zak en factor 50 op m’n gezicht (en de rest) liep ik naar het huis toe om mee te rijden. Wat Nicole echter niet had verteld, maar waar ik in de auto achter kwam, is dat het zo’n 2 uur rijden was! Ik had 1 flesje water mee en na m’n ontbijt alleen een koekje op, en we zouden rond 3 uur pas weer terugkomen. Het was op dat moment pas half 11, dus ik zag mezelf al half verhongeren in de auto...:p Maar oké, niks aan te doen, gewoon maar genieten van de rit dacht ik. Ik zat namelijk achterin de truck, en alhoewel het comfort ver te zoeken was, had ik wel mooi uitzicht en een lekker friswindje:) Ikzat samen met Denise, Mecay (van de antilopen) en een ander personeelslid (die ik niet kende) achterin. Na ongeveer een half uur reden we langs de 2e politie blokkade, waar we dit keer helaas wel aangehouden werden..De heleauto werd geïnspecteerd en we kregen een boete van 30 dollar, vanwege allemaal kleine dingetjes. De boete moest meteen betaald worden, maar Nicole had geen geld bij zich (alleen net genoeg voor de groente die ze moest halen). We moesten aan de kant van de weg blijven staan terwijl de politie haar rijbewijs had ingenomen en we moeten maar wachten tot iemand ons het geld kon brengen. Het leuke was dat, na 15/20 minuten wachten, de politie inzag dat we echt geen geld bij ons hadden en we een plek bezet hielden waar ze ook 2 anderen hadden kunnen laten parkeren om hun boete te betalen. Dus riepen ze Nicole naar zich toe, ze kreeg haar rijbewijs terug en we konden gaan..:p geweldig die politie hier haha. Het blijft alleen treurig dat ze op deze manier hun macht misbruiken. (Waar ook weer een heel verhaal achter zit maar dat is te lang om op te schrijven;) ) Toen we verder reden naar de buffels werd de omgeving alleen nog maar mooier en mooier (en de weg helaas nog hobbeliger). Om 1 uur waren we dan eindelijk bij de buffels. Ze waren echt super schattig, maar schuilde helaas in een schuurtje voor de zon, waardoor ik geen goede foto’s kon maken. Nadat al het voer was uitgeladen konden we gelukkig onze waterflesjes nog even bijvullen voor we weer aan onze lange reis terug begonnen. We namen dit keer een andere route, en ik zag dingen die ik nooit verwacht had zomaar te zien! De boerderij bleek namelijk niet zomaar een boerderij te zijn, maar een soort mini natuur park waar je ook op een kleine safari kunt! We reden langs 2 groepen antilopen, zagen een paar zebra’s en toen het mooiste van allemaal: 2 giraffen!! Ik kreeg letterlijk kippenvel op mijn armen, zo mooi was het gehele plaatje van de giraffen en deze natuur. Echt weerzinwekkend mooi :O En ook al hebben we daarna nog 3 keer vastgezeten in het zand, deze rit kon voor mij niet meer verpest worden!
Behalve dan misschien dat ik wel echt heeeel erg honger had gekregen, waardoor ook de lunch nog nooit zo goed had gesmaakt haha!

Na de lunch heb ik Otje opgezocht om te kijken hoe het met haar in het Diana Centre ging. Ze vertelde dat ze nog wat kleine takjes had gekregen, maar er daarna eigenlijk niks meer te doen was. Dus dat betekende dat ook ik even van een (soort van) vrij middagje kon genieten en ik eindelijk weer in m’n dagboekje kon schrijven. Na het avondeten is eigenlijk iedereen al vrij snel naar bed gegaan omdat ze moe waren of nog even wilde lezen/schrijven, dus ook ik lag er weer lekker op tijd in. Helaas moesten Tessa en ik vannacht de baby uil doen, en ben ik maar wakker gebleven tot 10, ook om dit hele verhaal te kunnen typen:p Het is nu echter bijna 10uur, dus ik ga stoppen met schrijven en na het voeren ook lekker slapen (tot 2 dan..) Morgen zal ik mijn spannende verhalen op mijn reisblog zetten, samen met de foto’s van de afgelopen dagen. En dan voornamelijk die van vandaag ^^

Oh en donderdag ga ik met de 4 Zweedse dames en Tessa naar Matopos, een natuur/safaripark, waar ik na vandaag nog meer zin in heb gekregen!! En bovendien gaan we vrijdag naar de Victoria Falls, dus dan zullen er nog meer prachtige foto’s en verhalen bij komen!

Maar nu ga ik eerst lekker slapen, dus veel lees plezier en tot de volgende keer maar weer!

Reacties

Reacties

Sarah

Leuk om te lezen Anne! Klinkt alsof het je allemaal heel goed bevalt en je goed op je plek bent! :)

Els

je enthousiasme spat eraf! Geniet maar lekker en leuk dat je ons ook mee laat genieten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active