Anne@Africa.reismee.nl

hard work, baby time and touring

Dag 4 – 16 september

Vandaag was mijn eerste echte werkdag, maar het was eigenlijk totaal anders dan normaal, dus sorry, over vandaag komt een wat langer verhaal (A). Omdat er in de afgelopen 3 dagen 6 nieuwe mensen bijgekomen zijn, waaronder ik, kregen we eerst de ‘officiële tour’ door het park, met alle ins en outs over het park en de dieren. 3 dingen die ik maar niet uit mijn hoofd krijg:

1) Er waren tot een paar jaar geleden 4 neushoorns in een groot verblijf achter in het park. Toen de crisis zich door een zoveelste hyper inflatie verergerde, hebben een aantal mensen de hekken open geknipt, ingebroken en alle neushoorns doodgeschoten.. voor hun hoorn.. en helaas gebeurd het nog steeds wel eens dat mensen inbreken voor wat ‘gratis’ voedsel..

2) Ik realiseerde me vandaag opnieuw hoe hard de mensen moeten werken om het park in stand te houden. Bijvoorbeeld: een leeuw kost ongeveer 5000 dollar per jaar, en ze hebben alleen al 20 leeuwen! Plus 6 luipaarden en heel veel meer.. daarom is het zo belangrijk dat mensen zich blijven inzetten als vrijwilliger en doneren! Ik heb nu ongeveer 350 euro aan donaties gekregen, waar ik (en de mensen hier vast ook!) erg blij mee ben, dus dankjewel allemaal!:) ze hebben hier enorm veel plannen voor de toekomst, variërend van leuke educatie projecten tot het dringend op moeten knappen van enkele verblijven, en ik zou het geweldig vinden als mijn ingezamelde geld gebruikt kan worden voor het afmaken van projecten die ik hier start! Ik ga dus toch nog een keer reclame maken: bespaar die hamburger of bitterballen en laat die euro écht knallen!

3) Het blijft me verbazen hoeveel ze hier doen voor de dieren, maar ook de bevolking! Alles wordt gerecycled, echt álles: al het papier, groente, fruit, blikjes en glas wordt gescheiden. Het eetbare gaat naar de dieren, en de rest wordt afgeleverd bij scholen of bejaardentehuizen om te knutselen, plantjes in te planten en bijvoorbeeld toelicht houdertjes van te maken. De scholen worden bovendien vaak bezocht om educatieve lessen te geven over de dieren&natuur, waarbij slangen en de jonge diertjes vaak meegenomen worden.

Oke dan nu de rest van de dag: na het voeren en vegen bij de antilopen (mijn deel vandaag) moesten Denise en ik mee om overgebleven ‘fruits en veggies’ op te halen bij de supermarkt/ restaurant en een nieuwe lading kippen te halen bij de kippen boerderij. We hebben in totaal wel 4 uur gereden, maar de rit was echt geweldig mooi! We reden op een extreem hobbelige niet-geasfalteerde weg richting de boerderij, toen we langs een plek kwamen waar mensen een nieuw dorp, letterlijk vanuit de grond, aan het opbouwen waren! Ze maken hun eigen bakstenen, verbouwen hun eigen eten en hebben geen elektriciteit. De hutjes die er stonden herkende ik van foto’s over Afrika op google, maar om ze zo opgebouwd te zien worden, helemaal vanuit het niets, was echt geweldig!

Bij terugkomst was het alweer etenstijd en op dit moment (half 10) lig ik op bed met de 3 konijntjes en de baby uil naast me, omdat ik ‘baby duty’ heb vannacht. Een heel karwij en helse nacht, omdat ik om 10, 2 en 5 uur op moet om ze te voeren.. maar ze zijn het helemaal waard zo schattig dat ze zijn ^^

Dag 5 – 17 september

Vandaag begon de dag extra goed, want Talana had haar bekende en geliefde chocolate pancakes gemaakt^^. Om 8uur begon mijn dienst, ditmaal bij de carnivoren. We hebben vandaag voornamelijk veel hokken schoongemaakt, wat betekende dag alle waterbakken ververst moesten worden en de veertjes van de kippen tussen het stro uitgewist moesten worden (ja echt, veertje voor veertje met de hand…) vervolgens werden de kippen die we gisteren opgehaald hadden aan de dieren gevoerd. Dat was erg leuk en spectaculair om te zien!

Na de lunch bestond de rest van de middag voornamelijk uit het vegen van de paden met de zelfgemaakte bush brooms. Een taak die we eigenlijk elke dag wel hebben.. gelukkig kunnen we buiten het vegen om nog wel genoeg bij de dieren zitten J Rond een uur of 4 heb ik namelijk een uur lang bij Mirra gezeten. Zij is een bruine hyena, best zeldzaam, die hier nu pas 3 maanden verblijft. Een boer belde dat hij haar af zou schieten als Chipangali haar niet op kwam halen, want ze joeg op zijn vee. Door het opjagen is ze erg angstig geworden, daarom zit ze afgezonderd aan de rand van het park. Elke dag moet een van ons haar wat positieve aandacht geven. Hopelijk went ze zo snel genoeg om binnenkort in een leuker/groter verblijf overgeplaatst te worden waar de bezoekers haar ook kunnen aanschouwen.

’s Avonds hebben we heerlijke boboti gegeten, een typisch Afrikaans gerecht (in Nederland echter ook verkrijgbaar als knorr wereldgerecht:p En na ons dagelijkse kampvuur in de avond gingen we allemaal lekker op tijd naar bed, dit keer zonder baby duty.

Dag 6 – 18 september

Vandaag had ik met mijn groepje dienst bij de primaten, én we moesten elke 2uur de baby konijntjes voeren. Veel contact met de apen heb ik echter niet gehad, want de vogel verblijven hadden dringend aandacht nodig. Waterbakken en vijvertjes moesten ververst worden en ook het vegen kon niet ontbreken. Vlak na de lunch kwam er een groepje terug dat spinazie was gaan halen bij een lokale boer. Dit was echter niet een klein beetje spinazie, maar 2 trucks vol! We moesten dus alle handen ineen slaan en met kruiwagens de spinazie uitladen en verspreiden over de verblijven van de onder andere de antilopen, vogels, cavia’s, en alle dieren in de boerderij in het Diana Centre.

Omdat het opnieuw zo’n 37 graden was en iedereen rond liep met rode tomaten hoofdjes, besloot ik met mijn groepje om rond 3 uur frisse duik te nemen in het zwembadje, voor we verder gingen met opnieuw het voeren van de konijntjes en vegen. Dit keer had ik eindelijk mijn camera mee, dus heb foto’s kunnen maken van de baby’s in het huis. Naast de konijntjes zitten er namelijk nog 3 andere baby’s’. Een uil, Oliver, die helaas door een ongeluk nog maar op 1 poot kan staan. Alvin, de eekhoorn, en Pooki het nachtaapje. Vooral Pooki is erg schattig want die komt graag even aan je hangen. Helaas is de reden dat hij zo goed blijft plakken dat hij z’n handjes onder pist, dus ondanks zijn schattigheid is het niet erg fijn haha. Bovendien kruipt hij graag je kleren in op zoek mar donkere plekjes, wat soms niet helemaal de bedoeling is:p
’s Avonds hebben we heerlijk gek gedaan rondom het kampvuur, met old school muziek, waar we lekker bij mee konden blèren. Het maakte niet uit uit welk land iedereen kwam, deze muziek kende iedereen nog wel! Ik heb daarna gezellig geskypt met mijn ouders, waarna het opnieuw baby time was, want vannacht bleef de baby uil (nog zonder naam helaas) bij mij en mijn nut-genootje Tessa logeren^^

Dag 7 – 19 september

Vandaag was een heerlijk rustig dagje, namelijk babydienst-vrij! Team Rhino (elk team krijgt een leuke dieren naam) werd dit keer ingezet in het Diana Centre, waar alle boerderijdieren zitten. Hier moesten we het verblijf van de eenden en ganzen schoonmaken. Oftewel: nog meer vegen en harken :p gelukkig beginnen de bomen hun blaadjes te verliezen en zie je vanaf nu steeds meer resultaat na het vegen, want er zitten nu al 4 blaren op m’n handen.. maar dit keer had ik mijn boxjes meegenomen, 1 in elke kontzak, waar heerlijke Afrikaanse reggae uit klonk^^.
Het was opnieuw erg warm, dus tijdens mijn animal time ben ik bij de steenbokjes in de schaduw gaan zitten om (eindelijk) verder te schrijven in mijn reisdagboekje. Doordat we hier zo vroeg slapen en voornamelijk gezellig met elkaar rondom het kampvuur zitten, kom ik uren tekort om alles op te schrijven. De steenbokken zijn echter nog erg schuw, dus ideaal om gewoon stil bij in het verblijf te zitten, wat te typen en ze af en toe een takje te voeren om ze te laten wennen :)
Na de lunch hebben we het vegen en harken afgemaakt en wel 27 keer met een kruiwagen heen en weer gelopen naar de compost hoop. Rond een uur of 3 waren we klaar, en omdat er bijna niemand meer was vanwege een begrafenis, hebben we daar een klein beetje gebruik van gemaakt en zijn bij het zwembad gaan liggen (A). Tot Nicole (helaas) kwam vertellen dat we opnieuw fruit uit moesten uitladen: meer dan 50 dozen licht bedorven perziken.. toen alles uitgeladen was moesten 2 mensen ze allemaal wassen, en kreeg ik een kapmes in mijn handen geduwd om ze in zo klein mogelijke stukjes te hakken. Maar het blijkt dat ik mijn roeping gevonden heb, want hoe vies het ook klonk en spetterde, ik maakte van de ene lading na de andere een perzik moesje haha

En nu lig ik op bed (kwart over 9 nu zelfs), met in mijn maag een heerlijke hamburger en op mijn gezicht en benen eindelijk een zichtbaar kleurtje van de zon^^

Reacties

Reacties

Sandra

Wat een leuke verhalen Anne! En de foto's zijn ook heel gaaf! Ik heb extra fotoruimte voor je gekocht, dus hou je vooral niet in :-)

Anna Buvelot

Dag Anne,ik heb genoten van je wilde dierenverhaal.
Nog veel plezier in het werken !groetjes,oma Anna.

Patries Buvelot

Superleuk verhaal, Anne, en wat goed dat alles gerecycled wordt, kunnen wij een voorbeeld aannemen. Je moet best hard werken, waarschijnlijk kom je al een sterke beer terug. Veel succes nog, groetjes, Patries

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active